ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

Άικε Γκραμς

Σκηνοθέτης
Γεννήθηκε στο Τβίστρινγκεν (Κάτω Σαξονία) της Γερμανίας το 1942. Σπούδασε υποκριτική στην Κρατική Ανώτατη Σχολή Μουσικής και Θεάτρου του Αμβούργου. Πρωτοεμφανίστηκε ως ηθοποιός στο Φέρντεν (Κάτω Σαξονία). Ακολούθησαν σκηνοθετικές συνεργασίες σε Βίλχελμσχάβεν, Τσέλλε, Μπρούνσβιχ και διευθυντικές θέσεις σε Χαϊδελβέργη, Άουγκμπουργκ, Ντάρμσταντ. Διετέλεσε γενικός καλλιτεχνικός διευθυντής σε Κρέφελντ/Μαίνχενγκλάντμπαχ (1985/91), και καλλιτεχνικός διευθυντής και σκηνοθέτης στο Δημοτικό Θέατρο της Βέρνης (1991-2007). Σκηνοθέτησε όπερες σε ευρωπαϊκές λυρικές σκηνές, όπως: Κρατική Όπερα Βερολίνου [Μαντάμα Μπαττερφλάι/Madama Butterfly], Αγγλική Εθνική Όπερα Λονδίνου [Ληρ/Lear του Άριμπερτ Ράιμαν], Γερμανική Όπερα Ρήνου σε Ντύσσελντορφ και Ντούισμπουργκ [Αραμπέλλα/Arabella, Οχιές/Vipern του Κρίστιαν Γιοστ (παγκόσμια πρώτη)], Όπερα Ζέμπερ Δρέσδης [Ντον Κάρλο/Don Carlo], Όπερα Λιψίας [Τάνχωυζερ/Tannhäuser], Δημοτικό Θέατρο Βέρνης [Τόσκα/Tosca, Ο μαγικός αυλός/Die Zauberflöte, Αγροτικός ιπποτισμός/Cavalleria Rusticana, Παλιάτσοι/Pagliacci, Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα/Bernarda Albas Haus του Ράιμαν], Κρατική Όπερα Ανόβερου [Η απαγωγή από το σεράι/Die Entführung aus dem Serail], Θέατρο Μουσικού Φλωρεντινού Μάη [Ο ιππότης με το ρόδο/Der Rosenkavalier], Βαυαρική Κρατική Όπερα Μονάχου [Μάκμπεθ/Macbeth, Φάλσταφ/Falstaff, Σφαγείο 5/Schlachthof V του Χανς-Γύργκεν φον Μπόζε σε παγκόσμια πρώτη]. Συνεργάστηκε με διάσημους αρχιμουσικούς, όπως: Άντζελο Καβαλλάρο, Τζούλιους Ρούντελ, Φάμπιο Λουίζι, Μυουνγκ Βουνγκ Τσουνγκ, Ζούμπιν Μέτα. Σκηνοθέτησε θεατρικά έργα συγγραφέων, από Αριστοφάνη και Σαίξπηρ έως Μπρεχτ και Μπότο Στράους. Διδάσκει στο Μοτσαρτέουμ (Ζάλτσμπουργκ). Συνεργάστηκε με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις πρώτες πανελλήνιες παρουσιάσεις των έργων Λούλου [Lulu] (2005/06), Η προσμονή [Erwartung] και Ο νάνος [Der Zwerg] του Τσεμλίνσκι (2007/08). Για την ΕΛΣ σκηνοθέτησε τις όπερες Ντον Τζοβάννι [Don Giovanni] (Θέατρο Ακροπόλ, περίοδος 2006/07), Μάκμπεθ (2002/03) και Η μεγάλη μορφή του θανάτου [Le Grand Macabre] του Λιγκέτι (2004, πανελλήνια πρώτη σε δική του βασική ιδέα).