Βύρων Φιδετζής
Αρχιμουσικός
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1945. Σπούδασε τσέλο με τον Μανώλη Καζαμπάκα και ανώτερα θεωρητικά με τον Σόλωνα Μιχαηλίδη στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Υπήρξε μέλος της Ορχήστρας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και της Συμφωνικής Ορχήστρας Βορείου Ελλάδος (1968-73). Με υποτροφία του ΙΚΥ σπούδασε τσέλο στη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης [Hochschule für Musik und darstellende Kunst] με τους Βλαντιμίρ Ορλόφ, Αντρέ Ναβάρρα, Σέντα Μπένες, διεύθυνση ορχήστρας με τον Χανς Σβαρόφσκι (1973-77) και θεωρητικά με τους Φρήντριχ Νώυμαν, Φρήντριχ Τσέρχα κ.ά. Παρακολούθησε σεμινάρια διεύθυνσης ορχήστρας με τους Μιλτιάδη Καρύδη (Βιέννη) και Ότμαρ Σουίτνερ (Βαϊμάρη). Εμφανίστηκε ως σολίστ και διευθυντής ορχήστρας με ελληνικά και ξένα συγκροτήματα σε Ελλάδα, Ευρώπη, πρώην ΕΣΣΔ, Ασία, Λατινική Αμερική, Ν. Κορέα, Τουρκία, Αίγυπτο. Υπήρξε αρχιμουσικός της Κρατικής Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Αικατερίνεμπουργκ (1990-2), προσκεκλημένος αρχιμουσικός της Συμφωνικής Ορχήστρας του Πάζαρτζικ, καλλιτεχνικός διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Θεσσαλονίκης (2000-05), μόνιμος αρχιμουσικός (1987-2003) και καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ (2004-11). Προώθησε ιδιαίτερα την εργογραφία της Ελληνικής Εθνικής Σχολής. Επιμελήθηκε, αποκατέστησε, ερμήνευσε και ηχογράφησε πολλά σημαντικά συμφωνικά έργα και όπερες των Καλομοίρη, Καρρέρ, Σαμάρα, Κωνσταντινίδη, Πετρίδη κ.ά. Διοργανώνει τις Ελληνικές Μουσικές Γιορτές (2005-14). Δίδαξε στα Τμήματα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και του Ιονίου Πανεπιστημίου, και στο Ωδείο Αθηνών. Υπήρξε μόνιμος αρχιμουσικός της ΕΛΣ (1985/92). Με την ΕΛΣ συνεργάστηκε κατά το διάστημα 1978-2011, διευθύνοντας 21 όπερες: Ο μαγικός αυλός [Die Zauberflöte], Μάκμπεθ [Macbeth], Ντον Τζοβάννι [Don Giovanni], Ντον Κάρλο [Don Carlo], Μαραθών-Σαλαμίς, Τα ξωτικά νερά, Παλιάτσοι [Pagliacci], Ριγολέττος [Rigoletto], Ο τροβαδούρος [Il trovatore] κ.ά. Τιμήθηκε από την Τράπεζα της Ελλάδος και τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Βραβεύτηκε από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών για τη σημαντική συνεισφορά του στη δισκογραφία έργων της Ελληνικής Εθνικής Σχολής.